Administratie of boekhouding

In onze sector wordt veel gepraat met vakjargon en termen worden door elkaar gebruikt. Dit maakt alles een stuk minder duidelijk voor alle partijen. Ook twee woorden die door elkaar worden gebruikt zijn administratie en boekhouding. In deze blog leg ik uit of er wel een verschil in beide zit.
Administratie of boekhouding
Welke term gebruik je als je met een vriend, kennis, familielid of externe? Welke term je ook gebruikt, het is vaak duidelijk wat je er mee bedoeld. Toch zit er een verschil in. Lees verder om er achter te komen.
De boekhouding is als het ware een onderdeel van je gehele administratie. In de boekhouding zitten inkoopfacturen, verkoopfacturen, banktransacties en kastransacties.
De boekhouding is een onderdeel, maar wellicht wel het meest belangrijke onderdeel van de gehele administratie. Uit de boekhouding volgen bijvoorbeeld de btw-aangiftes en heb je inzicht in de kosten en omzet.
Wat is een administratie?
De administratie omvat dus onder andere de boekhouding. Naast de boekhouding bevat de administratie onder andere contracten, kilometerregistraties, urenregistratie, debiteurenbeheer en projectmanagement.
Ons proces
Wij zijn niet een standaard administratiekantoor. Wij leggen namelijk de focus op ons eigen administratieve proces en op het proces van onze klanten. Zo verwerken wij de administraties in Exact Online en maken wij de jaarrekeningen en fiscale aangiftes in Fiscaal Gemak. Door de koppeling tussen beide pakketten, kunnen we vrij snel de cijfers onderling uitwisselen.
Aan Exact Online hebben wij een de scanservice van Smartbooqing gekoppeld. Facturen kunnen eenvoudig via Peppol of de mail geüpload worden door klanten en leveranciers. Smartbooqing herkend facturen op allerlei punten als relatie, factuurdatum, factuurnummer en IBAN. De verwerking gaat op deze manier erg efficiënt!
Onze klanten kunnen hun leveranciers het mailadres van de scanservice geven, zodat facturen direct bij ons terecht komen. Vervolgens verwerken wij de facturen en zetten de betalingen klaar. Onze klanten kunnen via Exact betalingen verrichten en facturen openlaten die nog niet betaald moeten worden. Op deze manier is de administratie altijd bij met facturen en bankmutaties.
Bij elke klant kijken we hoe we het proces en de administratie kunnen automatiseren.