Updates van Fit Administraties

Kostenplaatsen en kostendragers

Onderwerpen

Kostenplaatsen en kostendragers

Kostenplaatsen en kostendragers​

Cijfers vanuit de administratie kan je op verschillende manieren presenteren. Zo willen sommige ondernemers het alleen op hoofdlijnen zien en andere willen het juist weer zo gedetailleerd mogelijk. Om deze details aan te brengen in de administratie en dus de cijfers, wordt vaak gebruikt gemaakt van kostenplaatsen en kostendragers. 

Wat is een kostenplaats en wat is een kostendrager?

Kostenplaatsen en kostendragers zijn extra dimensies die je aan een boeking meegeeft. Op de dimensie kan je verder zoomen, zodat je van bijvoorbeeld een afdeling of project weet wat de kosten en opbrengsten zijn geweest. De verschillende afdelingen of projecten kan je naast elkaar leggen om te vergelijken wat bijvoorbeeld winstgevend is en wat niet.

Bovenstaand heeft voornamelijk betrekking op kostenplaatsen. Kostendragers hebben meer betrekking op een verdeling van een afdeling of project. Het is mogelijk om beide andersom te gebruiken, maar deze volgorde is het handigst. 

De verdieping van kostendragers kan je persoonsniveau of jaartal doen. Als voorbeeld: van de afdeling marketing (kostenplaats) wil je graag weten hoe Jan Joost (kostendrager) gepresteerd heeft in een bepaalde periode. In Exact Online open je dan de balans/winst en verlies en selecteer je de gewenste kostenplaats en kostendrager. Zo heb je direct inzicht in dit specifieke geval. 

In de praktijk zien wij dat veelal kostenplaatsen op zichzelf worden gebruikt en kostendrager niet zo zeer. Een veel voorkomende dimensie van kostenplaatsen zijn projecten die uitgevoerd worden. Per project heb je dan het inzicht in plaats van op totaalniveau. 

Onze scanservice kan automatisch kostenplaatsen van facturen aflezen en in een boeking voorstellen.

Uiteindelijk is het doel om inzicht in de verschillende kostenplaatsen en kostendragers te krijgen. Voor de rapportages gebruiken wij verschillende applicaties die aansluiten bij de wensen van de ondernemer. In eerste instantie wordt er gerapporteerd vanuit de administratie en mocht dit niet voldoende verdiepend zijn, dan kijken we welke applicatie voldoet aan de wensen.

Verdere vragen?

Wij kunnen ons voorstellen dat je meer vragen hebt over kostenplaatsen en kostendragers. Ook andere vragen kunnen je natuurlijk binnen zijn geschoten. stel ze gerust aan onze professionals! 

De voordelen van FIT

Met onze expertise in administratie en automatisering kunnen we jouw administratie snel opzetten en verwerken. Omzetbelastingaangiftes en rapportages zijn geen probleem! Neem contact op om je administratie uit te besteden.

Fit Administraties

Gerelateerde berichten

Klantervaringen

Wat onze klanten zeggen

FIT Administraties B.V. place picture
5.0
Gebaseerd op 40 beoordelingen
powered by Google
Roy Kalf profile pictureRoy Kalf
17:45 11 Dec 24
Erg fijn bedrijf, heeft al mijn problemen die mijn vorige boekhouder heeft veroorzaakt opgelost.. Dikke 10 !
Joachim Galenkamp profile pictureJoachim Galenkamp
18:30 23 Jul 24
Zeer tevreden dat ik als startende ondernemer bij Fit administraties terecht ben gekomen. Vooral van fiscaliteit en boekhouding wist ik niet veel. Tim (en team) heeft me ontzettend goed geholpen en doet dat nog steeds. Je wordt echt aan de hand meegenomen op een plezierige manier met goed contact. Een absolute aanrader!

Kennis, kunde en gewoon een goede partner om mee samen te werken en groei te realiseren.
Sidney Groot profile pictureSidney Groot
09:31 10 Jul 24
Persoonlijk en zeer behulpzaam team. Echt een aanrader voor iedereen die een professioneel administratiekantoor zoekt waar je geen nummertje bent!
Divali Fashion profile pictureDivali Fashion
09:12 06 Jun 24
Fijne samenwerking. Goed kennis van exact.
Mick Stroomer profile pictureMick Stroomer
14:34 09 Mar 24
Deze organisatie is erg vakbekwaam en meedenkend om het jou zo makkelijk mogelijk te maken. Daarnaast snel in contact en je kan er altijd fijn terecht!👍🏽
Robert Scheerder profile pictureRobert Scheerder
10:07 16 Feb 24
Een jaar geleden ben ik na wat rondkijken overgestapt naar FIT Administraties. Geen moment spijt, want mijn voorgaande boekhouder had nog 2 jaar open staan aan af te handelen belastingjaren. Tim Stroomer dacht bij het verkennende gesprek al mee hoe we dat zsm konden verwerken. Dat trok me over de streep. In twee maanden tijd waren allebei de jaren netjes verwerkt en was ik weer up-to-date. Ik krijg vlot reactie als ik mail, ze signaleren proactief aandachts- en verbeterpunten. Zoals gezegd, ik heb er nog geen dag spijt van gehad.
Patrick Hamelijnck profile picturePatrick Hamelijnck
09:42 14 Feb 24
Het samenwerken met Fit Administraties is zeer prettig. Fit Administraties werkt snel, transparant en houden goed contact met de ondernemer.
Mike Bier profile pictureMike Bier
10:42 12 Feb 24
jesse zwart profile picturejesse zwart
16:17 08 Feb 24
Zeer fijne samenwerking met FIT Administraties! Ze helpen ons bedrijf Dagjeindenatuur al meer dan een jaar met zowel de dagelijkse administratie en de boekhouding als met groei en uitbreiding en toekomstvisie. Altijd snel antwoord, onderbouwd advies en een eerlijke sparringpartner.
arne de jonge profile picturearne de jonge
14:05 07 Feb 24
Voor ons is het fijn samenwerken met FIT administraties. Wij hebben een aantal webwinkels en zijn net als FIT adm. erg IT georiënteerd. Doordat Fit zoveel mogelijk processen automatiseert (koppelingen met betaalproviders etc.) gaat alles aanzienlijk beter en sneller dan met onze vorige boekhouder. Het contact met Serge en Sander is ook zeker prettig te noemen, alle vragen worden snel en kundig beantwoord en alle cijfers worden besproken en goed uitgelegd.
Mijn Baard profile pictureMijn Baard
13:20 07 Feb 24
FIT Administraties is een verademing in vergelijking met onze vorige boekhouder. Ze zijn IT-gedreven, wat ons erg aanspreekt. Ze nemen de tijd voor je, zorgen dat je ook snapt wat er in de boekhouding staat en denken kritisch mee op welke vlakken we de kosten kunnen drukken. Al met al, heel bij met deze professionals aan onze zijde en kan ze van harte aanbevelen.

Het team

De toppers van FIT Administraties

Administratiekantoor Fit administraties

FIT Administraties is een administratiekantoor gevestigd in Alkmaar en voert jouw boekhouding met behulp van IT, kennis en ervaring. Met onze FIT(te) collega’s komen we altijd tot de juiste FIT met de ondernemer. Zelf de regie in handen houden of alles uitbesteden is bij ons mogelijk door de slimme inzet van moderne technologie. We geloven in maatwerk en vinden altijd de beste FIT voor jouw bedrijf.

Klaar om samen te groeien met hét administratiekantoor van Alkmaar?

FIT Administraties